Etämyynnin sopimusehdot

Noudatamme Autoalan kuluttajaneuvottelukunnan (AUNE) hyväksymiä ja kuluttaja-asiamiehen tarkastamia autokaupan tilaus- ja kauppasopimusehtoja. Huutokauppakohteissa AUNE ehdot eivät ole voimassa.

Maksuehdot

  • Ostaja maksaa kauppahinnan tilisiirrolla verkkomaksuna, maksukortilla tai rahoituksella ajoneuvon luovutuksen yhteydessä, ellei muuta sovita. Varaosa- ja huoltopalvelut voi maksaa maksukortilla tai rahoituksella ja noutoautomaatissa maksukorteilla tai verkkomaksamisen maksutavoilla.
  • Myyjä ei ole velvollinen luovuttamaan ajoneuvoa ostajalle ennen kuin käteismaksuosuudeksi sovittu kauppahinta on maksettu.
  • Mikäli ajoneuvosta tai huolto- ja varaosapalveluista solmitaan osamaksukauppa, myyjä luovuttaa ajoneuvon tai tuotteen ostajalle, kun sovittu käsirahaosuus on maksettu myyjälle ja myyjä on saanut hyväksytyn rahoituspäätöksen rahoitusyhtiöltä.

Ostajan palautusoikeus

Kuluttaja-asiakkaillamme on verkosta tilatuille ajoneuvoille tai tuotteille 14 päivän palautusoikeus alla olevin etämyynnin ehdoin:

  • Etämyynnillä tarkoitetaan kaupankäyntiä, missä kuluttaja-asiakas tekee tilauksen, missä myyjä ja asiakas eivät ole samanaikaisesti läsnä ja kauppa tapahtuu kokonaan verkkopalvelussa, sähköpostilla, puhelimella tai muulla etäviestintävälineellä.
  • Etämyynnin ehdot eivät täyty, jos ostaja on tutustunut ajoneuvoon tai tuotteeseen myyjäliikkeessä tai asiakkaalta vaihdossa ostettava ajoneuvo arvioidaan lopullisesti myymälässä.
  • Huutokauppa ei kuitenkaan ole etämyyntiä.
  • Tehdastilattava ajoneuvo tai tuote on asiakkaan toiveiden mukaan räätälöity ja erikseen tehtaalta tilattu ajoneuvo tai tuote, jolle ei myönnetä palautusoikeutta tai kaupan peruutusoikeutta, ilman peruutusmaksua.
  • Asiakkaalla on mahdollisuus palauttaa ajoneuvo tai tuote Autokeskus Oy:lle neljäntoista (14) vuorokauden sisällä ajoneuvon rekisteröinnistä seuraavien palautusehtojen mukaisesti:
    • Ajoneuvo tai tuote on hankittu yksityiskäyttöön. Palautusoikeus ei koske ammatti- tai kilpailukäytössä ollutta tai jälleenmyyntitarkoitukseen hankittua ajoneuvoa.  
    • Ennen palautusta asiakkaan on oltava yhteydessä myyjäliikkeeseen palautuksen yksityiskohtien sopimiseksi.
    • Asiakas voi käyttää AKL:n peruuttamislomaketta.
    • Ostajan tulee palauttaa ajoneuvo tai tuote siihen toimipisteeseen, joka on ajoneuvon tai tuotteen asiakkaalle luovuttanut.
    • Jos uusi ajoneuvo tai tuote on otettu käyttöön, on ostajalla velvollisuus korvata peruuttamistilanteessa ajoneuvon tai tuotteen arvonalennus.
    • Jos kyseessä on käytettynä myyty ajoneuvo, palautushetkellä asiakas on ajanut sillä enintään sata kilometriä (100 km).
    • Autokeskus Oy palauttaa ajoneuvon kauppahinnan vähennettynä toimituskuluilla ja arvonalennuksella. Mikäli ajoneuvossa tai tuotteessa on osamaksurahoitus, vähennetään palautettavasta summasta mahdollisesti jäljellä oleva luotto (maksetaan rahoitusyhtiölle) sekä siihen liittyvät rahoituskustannukset (korko, perustamiskulut jne.).
    • Ajoneuvon mukana tulee olla kaikki ajoneuvoon kuuluvat vakiovarusteet, sekä kauppahintaan kuuluneet lisävarusteet, avaimet ja asiapaperit.
    • Palautettavan ajoneuvon tai tuotteen tulee olla kaikilta osin samassa kunnossa kuin se oli asiakkaalle luovutettaessa.
    • Autokeskus tarkistaa yhdessä asiakkaan kanssa, että ajoneuvo tai tuote täyttää edellä mainitut palautuksen ehdot.
    • Varaosatuotteessa pakkaus pitää olla myyntikuntoinen ja osaa ei ole asennettu tai käytetty. Mahdolliset pesu- ym. puhdistuskustannukset vähennetään palautettavasta summasta.
    • Palautussumma maksetaan asiakkaan ilmoittamalle tilille neljäntoista (14) vuorokauden sisällä ajoneuvon tai tuotteen palautuksesta.
    • Jos Autokeskus huomaa ostajan palauttamassa ajoneuvossa tai tuotteessa puutteita myöhemmin, jotka ovat syntyneet ajoneuvon tai tuotteen ollessa ostajan hallussa, on Autokeskus Oy:lla oikeus hakea ostajalta takaisin ajoneuvon tai tuotteen arvonalenemista vastaava summa.

Tietoa riidanratkaisusta

Ensisijaisesti riita-asiat pyritään ratkaisemaan jälleenmyyjän ja asiakkaan välisillä neuvotteluilla. Lisätietoa ja apua riita-asioiden käsittelyyn saat toimipisteiden autotalonjohtajilta. Yhteystiedot löytyvät täältä.

Jos kauppasopimusta koskevaa erimielisyyttä ei saada ratkaistuksi osapuolten välisillä neuvotteluilla, kuluttaja voi saattaa asian kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi. Ennen asian viemistä kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn kuluttajan tulee olla yhteydessä maistraattien kuluttajaneuvontaan.

Linkki verkkovälitteiselle riidanratkaisufoorumille (Art. 14, EU asetus No 524/2013): http://ec.europa.eu/consumers/odr/

Elinkeinonharjoittajan sähköpostiosoite: [email protected]